dyyni skropodopo

Reality check

Reality checkin lyijykynäluonnos.
Lyijykynäluonnos.

Työ lähti liikkeelle lyijykynäluonnoksesta, jonka piirsin vuoden 2013 aikana. Ensimmäiseksi kankaalle syntyivät tyttö ja penkki. Kaikki muu alkoi rakentua niiden ympärille. Maalaus eli ihan omaa elämäänsä. Kaikki muu muuttui, paitsi tytön kasvot ja penkki. Penkki on vain penkki. Tyttö tuntee sen allaan ja puristaa siitä kiinni. Se on todellisuuden tarkastamista. Palauttamista maan pinnalle.

Maalasin vasempaan yläkulmaan pilviä, joiden oli tarkoitus kulkea maalauksen alaosaan asti muuttuen vedeksi. Tein pilvet suttaamalla ja pystysuoralla liikkeellä. Veden maalasin vaakasuoraan levein liikkein pensselin pahemmin pysähtymättä kankaalle. Ohensin välillä maalia Liquin lasyyrimaalaus­aineella. Näen taulun yläosan taivaan, vuoriston ja veden aaltojen yhdistelmänä.

Seurasi taiteellinen eksyminen. Maalaaminen turhautti, enkä tiennyt yhtään enää mitä tehdä. Roiskin väriä sinne tänne. Samaa harmaata suoraan tuubista vaan joka puolelle. Vaikka koko taulu tasaisen harmaaksi! En ollut tyytyväinen taivaan liikkeen suuntaan. Halusin enemmän valoa ja vaakasuuntaisia siveltimenvetoja. Kellertävän harmaa lasuuri pelasti. Seisoin taulun oikeassa reunassa. Maalasin oikealta vasemmalle. Liike suuntautui kehostani ulospäin. Se tuntui avautumiselta. Ajattelin universumin liikettä. Se menee aina vaan pitemmälle.


check 1 check 2 check 3

Reality checkin maalausvaiheita.


Maalauksessa roikkui pitkään mukana valkoinen ruusu. Tytön käden ääriviiva oli samalla sen varsi. Hylkäsin idean vasta loppumetreillä, ja lähdin hakemaan jotain syvempää sisältöä tyttöön. Työskentelyn loppuvaiheessa iglusta alkoi virrata vettä tytön läpi. Viimeiseksi tein tähän veteen kädet kurottamaan toisiaan kohti, toisen iglun sisältä ja toisen vedestä.

Minulle ehdotettiin korjattavaksi jalkaa, joka menee veteen: pitäisi näkyä hieman jalkaa veden läpi. Halusin itse myöskin enemmän jalan aiheuttamaa aaltoliikettä. Tästä kehittyi ongelma, jonka ratkaisin maalaamalla koko säären tumman sinisellä, kuitenkin niin hienovaraisesti, että se uppoaa veden syvyyksiin. Sain kommenttia, että penkin reunaa voisi sumentaa, koska penkistä ja tytön jalasta muodostui L-kirjaimen muotoinen kulma, joka pomppi silmille. Olin samaa mieltä, ja tein ehdotetun korjauksen.


Reality check

Reality check, öljy kankaalle, 150 x 100 cm, 2013